Események (január-február)

január 8 – február 28. között

Madárbarát iskola

Felelős: Farkas Csilla

Farkas Csilla tanárnő a 2025. január és február folyamán a „Madárbarát program” keretében kihelyezett madáretetőket a 8. osztályos tanulókkal minden héten ellenőrzi. Az etetőket nem csak töltik, hanem tisztítják is a megmaradt eledeltől, időjárási sérülésektől. A jó idő közeledtével itatókat is helyeznek a madarak számára. A gyerekek vagy otthonról hozzák a madáreleséget, almát vagy a diákönkormányzat készíti el iskolaidőn kívül.

január 10-24-ig

TÉR: Zöld hétfő – a teák

Felelős: Farkas Csilla

Farkas Csilla tanárnő az év első hónapjában a teák megismertetését tűzte ki célul a Zöld hétfő programjának keretében. A 2024 szeptemberében kezdődő egészséges életmódra nevelés keretében bemutatott és megkóstolt zöldségek, zöldséglevek, turmixok után tanárnő a teákat helyezte előtérbe.  Január hétfőin egy-egy teát készített az iskolás gyerekek számára akik szívesen kóstolták a meleg, gyógyító italt a hideg, megfázásos időszakban.

  1. hét: január 13. csalán. A csalán teát a gyerekek fenntartással kóstolták. pedig gyökere és levelei is jótékony hatásúak valamint mézzel ízesítve több betegség megelőzhető és kezelhető vele.
  2. hét: január 27. bodza. A bodzát jobban ismerték a gyerekek, bár inkább szörpként mint teaként. Szívesen kóstolták.

január 16.Nőként a világért

Felelős: Vajas Vera

A „Nőként a világért” versenyt a Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola és a Berettyóújfalui Tankerületi Központ hirdette meg, először 2021-ben. A verseny célja, hogy a résztvevők megismerjék a kiemelkedő tehetséggel és értelemmel bíró nők munkásságát, valamint hangsúlyozzák a társadalomban betöltött szerepük fontosságát. A verseny kétfordulós és március 8-án derül ki, kik nyernek. Ebben az évben ötödik alkalommal nevezte be a csapatot. A csapat tagjai: Mándoki Lara, Mohácsi Csenge, Széles Jázmin.

2025.01.20.

Hóemberek világnapja

Felelős: Halászné Pető Zsuzsanna

A Hóemberek Világnapja (január 18.) létrehozása Richard “Snowman” Armstrong nevéhez fűződik, aki egy hóember építés rajongó és gyűjtő. Armstrong világszerte elismerést szerzett azzal, hogy különböző helyszíneken épített hóembereket és dokumentálta azokat. Az ő kezdeményezésére jött létre ez az ünnep, amely azóta is egyre népszerűbbé vált, hogy felhívja a figyelmet a tél szépségeire és a közösségi élmények fontosságára.

Igazán szívmelengető ünnep a téli hónapokban. Ezen a napon világszerte emberek építenek hóembereket, hogy ünnepeljék a tél szépségeit és örömeit. Az esemény nem csak a gyerekek, hanem a felnőttek körében is népszerű. A hóember a közösségi összetartozás és a játékos kreativitás szimbóluma is.

A hóemberépítés évszázados hagyományokra tekint vissza. Az első feljegyzett hóemberépítések a középkorban történtek, és azóta is sok kultúrában jelen van. A hóemberek megjelenése és díszítése igen változatos lehet, attól függően, hogy hol és hogyan készülnek.

Az idén a Hóemberek Világnapja alkalmából először hirdettünk kreatív alkotó pályázatot alsó tagozatos tanulóinknak. Bármilyen technikával elkészíthették hóembereiket. Összesen 28 pályamunka érkezett. A gyerekek nagyon ügyesek, kreatívak és ötletesek voltak, igazán élvezték a feladatot. Az elkészült pályamunkákat osztályonként értékeltük és jutalmaztuk így mindenki részesült az elismerésből.

Igazi öröm volt látni, milyen lelkesedéssel vetették bele magukat a gyerekek a hóemberkészítésbe. A pályázat minden szempontból sikeres volt: megmutatták kreativitásukat, és igazán szórakoztató élményben volt részük.

2025.01.22.

Magyar Kultúra napja

Felelős: Veréb Enikő Beáta, Vajas Vera

A magyar kultúra napját 1989 óta ünnepeljük január 22-én annak emlékére, hogy Kölcsey Ferenc 1823-ban ezen a napon tisztázta le Csekén a Himnusz kéziratát. 

Életkori sajátosságaiknak megfelelően az alsó tagozatos tanulókat is bevontuk e jeles nap ünneplésébe. Figyelmük ébren tartásához változatos, motiváló, mégis életszerű feladatokat igyekeztünk összeállítani. Sutori és Wordwall gyűjteménybe rendszerezett feladatokon keresztül szereztünk számos új ismeretet kultúránkkal kapcsolatban.

Felhozták kedvenc könyveiket és bemutatták társaiknak, megosztva a velük kapcsolatos olvasási élményeiket.

A magyar kultúra terjesztésének eszközei – kézimunka, versek, dalok, mesék, hagyományok, táncok, népviselet, motívumok, szójáték, hangszerek – is felmerültek a beszélgetésekben, alkotásokban, játékokban.

Dalba öntött versekkel bizonyítottuk, hogy a zene még inkább képes kiemelni a versek ritmusát, hangulatát és mondanivalóját, és a zene-költészet találkozásából olyan művek születnek, amelyek érzelmeket közvetítenek és maradandó élményt nyújtanak. (Bájoló, Fölszállott a páva, Tíz lépcső)

Az olimpiai aranyérmesek himnusza a győzelem és nemzeti büszkeség kifejezésének része, emlékezetes pillanatokat idéztünk fel ezekkel kapcsolatban az egyes sportágakból, kitérve a paralimpia nagyságaira is.

Tanulmányoztuk a rovásírást, meg is alkották a neveiket a rovásírásból megismert jelekkel.

Iskolánkban is jó alkalmat teremtett arra ez a nap, hogy közösen ünnepeljük nyelvünk, irodalmunk, és művészeteink gazdagságát, valamint emlékeztessünk arra, hogy ezek az értékek nemcsak a múltunk, hanem jövőnk részei is.

Felső tagozaton résztvevő diákok:

5. osztály: Béres Zsanett, Bohos Ada, György Attila, Jónás Ábel, Kovács Anna, Kovács Kristóf, Mándoki Lara, Mező Renátó, Tóth Hanna.

6. osztály: Béres Ádám, Szabad Réka.

7. osztály: Balogh Krisztina, Kerekes Rozi, Németh Zsolt, Réz Janka, Sárvári Hanna, Tóth Bettina.

8. osztály: Balogh Nikoletta, Borsós Zoltán, Decki Zsolt, Farkas Tibor, Hegedüs-Brincken Márk, Imre Antónia, Józsa Máté.

A Magyar Kultúra Napja alkalmából interaktív feladatokkal készültem az általános iskola felső tagozatos diákjai számára. A feladatokat egymás után, fokozatosan oldhatták meg, az első helyes válasz után kapták kézhez a következőt. A cél az volt, hogy játékos formában mélyítsük el a diákok ismereteit a magyar kultúra kiemelkedő alakjairól, eseményeiről és emlékeiről.

1. feladat: Kölcsey Ferenc élete

A tanulók elsőként Kölcsey Ferenc életével kapcsolatos kérdéseket kaptak. Meg kellett válaszolniuk, hogy hol és mikor született a Himnusz költője, miért vesztette el egyik szeme világát, milyen művet írt a nyelvújítási harcban, és kit tekintett mesterének. Ez a feladat célzottan segítette a diákokat abban, hogy jobban megismerjék Kölcsey életét és munkásságát.

2. feladat: Út Szatmárcsekéről a szülőhelyre

A második feladat során a tanulóknak ki kellett számolniuk, hogy autóval milyen hosszú úton lehet eljutni Szatmárcsekéről, a Kölcsey Ferenc Emlékszobától, a költő szülőhelyére. Ez a feladat nemcsak Kölcsey életének helyszíneivel ismertette meg őket, hanem a térképhasználatot és a távolságok becslését is gyakoroltatta velük.

3. feladat: Kirakós játék és kérdés

A következő feladat egy online kirakós játék volt, amelynek során a résztvevőknek egy rejtett kérdést kellett megtalálniuk és megválaszolniuk. A feladat célja az volt, hogy az internetet kreatív módon használva fejlessze a diákok megfigyelőképességét és logikai gondolkodását.

4. feladat: A Himnusz szobra és titkosított üzenet

A következő kihívás a Budakeszin található Himnusz-szobor történetéhez kapcsolódott. A diákok megismerhették V. Majzik Mária alkotását, amely a Himnusz sorait jeleníti meg egy kör alakzatban. Emellett egy titkosított üzenetet is meg kellett fejteniük, amely egy kérdésre utalt. A feladat a rejtjelezés és a kulturális emlékek összekapcsolásával ösztönözte a kreatív gondolkodást.

5. feladat: A Himnusz és hivatalos okmányaink

A záró feladat során a tanulóknak egy rajzot kellett készíteniük arról az okmányunkról, amelyben kétféleképpen is megjelenik a Himnusz. Ez a feladat lehetőséget adott a vizuális kifejezésre és arra, hogy felfedezzék a Himnusz jelenlétét a hivatalos dokumentumainkban.

Összegzés

A diákok nagy lelkesedéssel vettek részt a feladatokban, amelyek változatos módon segítették a magyar kultúrával kapcsolatos ismereteik elmélyítését. A játékos, logikai és kreatív elemekkel tarkított kihívások élményszerűvé tették a tanulást, és hozzájárultak ahhoz, hogy a Magyar Kultúra Napja maradandó emlékké váljon számukra.

január 23.

SZEMÉTSZIGETEK A CSENDES-ÓCEÁNON, 2. SZEMLÉLETFORMÁLÓ PROGRAM

Felelős: Barczáné Bertók Ágnes

2025. 01. 23-án került sor a II. szemléletformáló programra, amely a Szemétszigetek a Csendes-óceánon címet viselte. A foglalkozáson 33 fő felső évfolyamos (7.-8. osztályos) tanuló vett részt. A foglalkozás célja az volt, hogy felhívja a tanulók figyelmét a műanyag hulladékok/hulladékok által okozott természeti problémákra, gondolkodásra és megoldás keresésre ösztönözze őket. A cél továbbá a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre nevelés volt. Hallhattak a Csendes-óceánon úszó szemétszigetekről, a szemétszigetek okozta károkról és problémákról, a hulladékkeletkezés megelőzésének fontosságáról, a tudatosabb vásárlási szokásokról, illetve a szelektív hulladékgyűjtés módjáról és fontosságáról. A foglalkozás közben a tanulók a közös gondolkodásának és ötletelésének köszönhetően fejlődött a problémamegoldó képességük. A videórészlet megtekintés és az azt követő kérdésekre válaszolás a vizuális-akusztikus figyelmüket fejlesztette. A csoportmunka következtében fejlődtek a szociális kompetenciáik és a kommunikációs képességük. Anagramma feladatot is oldottak meg, amely szintén fejlesztette a tanulók szókincsét, szövegértését.  A foglalkozást egy sorverseny zárta, ahol szeméttel teli dobozok jelképezték a hulladékkal szennyezett óceánokat és egy horgászbot segítségével a tanulóknak ki kellett pecázni a szemetet és szelektíven szét kellett válogatni azokat. A foglalkozás végén elmondták, hogy személyesen a jövőben ki mit tud tenni, hogy kevesebb hulladék keletkezzen. A tanulók olyan információkról hallhattak, amely a 21. sz. súlyos problémája és tanóra keretében nincs lehetőség ilyen mélységben foglalkozni vele.

január 27.

Figyelemfelhívó kiállítás szervezése a hulladékgazdálkodással kapcsolatban

Felelős: Szécsi Attila

Napjainkban nagyon fontos kérdés a környezetvédelem, fenntarthatóság, újrahasznosítás. Ezekkel a témákkal kapcsolatban készített figyelemfelhívó plakátokat és kiállítást Szécsi Attila kolléga. Itt kiemelten szerepelt az erdők védelme, újrahasznosított tárgyak készítésének lehetőségei, valamint a komposztálás tudnivalói.

január 27-31.

Zöld iránytű program – Hulladékból – farsangi álarcok

Felelős: Farkas Csilla

Minden tanév januárjában kerül megrendezésre a zöld félév lezáró programja a Zöld iránytű program. Az idei év januárjában Farkas Csilla tanárnő vállalta, hogy a decemberi foglalkozások során felgyűlt hulladékot újrahasznosítja a gyerekekkel. Az újrahasznosítást most a közelgő farsang miatt farsangi álarcok elkészítésében látta. Az összegyűlt hulladékokat felaprították a gyerekekkel s belőlük hulladékálarcok készültek. Minden osztály egy-egy álarcot készített.  A foglalkozás célja, hogy minél korábbak kezdjük tanulóink szemét ráirányítani a környezet szeretetése, megismerésére és az újrahasznosításra.

január 28.

Benevezés a „Nőként a világért” tankerületi versenyre.

Kiíró: Berettyóújfalui Tankerületi Központ és a Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola

eredmény: még nincs

Felelős: Szécsi Attila

Szécsi Attila felkészítő tanár a „Nőként a világért” tankerületi versenyre három főt benevezett a 7-8. osztályos tanulóknak szóló II. korcsoportban.

Kiíró: Berettyóújfalui Tankerületi Központ és a Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola.

Eredmény: még nincs.

Február

február

Bozsik Intézményi Program – téli fordulók

Felelős: Vajas Viktor, Vajas Vera, Cseh Lajos

2024.02.05-én, 02.12-én, 02.19-én és 02.26-án Bozsik Intézményi Program keretein belül 1.2.3. és 4. korcsoportos labdarúgó foglalkozást tartottak a berettyóújfalui Kabos Endre Városi Sportcsarnok csarnokában. Az esemény jó hangulatban telt, mindenki kellemesen elfáradt. A program célja a labdarúgó, baráti kapcsolatok kialakítása, eredményt soha nem szoktak számolni, nincs első és szomorúan hazautazó utolsó helyezett sem.

Nevezett csapatok:

  • Irinyi Károly Általános Iskola
  • II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és AMI Hunyadi Mátyás Tagiskola
  • Diószegi Kis István Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola Kismarjai Bocskai István Tagiskolája
  • Berettyóújfalui II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola

Irinyi Károly Általános Iskola Csere-Erdő Általános Iskolája

február

Jane Godall – famentés — Roots and Shoots prgram

Felelős: Farkas Csilla

Farkas Csilla tanárnő tavaly csatlakozott Jane Godall intézet munkájához A Roots and Shoot program keretében a gyerekek minden hónapban feladatot kapnak környezetvédelemből, amelynek végeredményét, dokumentációját el kell küldeni az intézetnek. Most három hónapig az iskola környezetében lévő fák mentésével, gyógyításával foglalkoznak, illetve folyamatosan jegyzik a fák állapotát a talált élőlények helyét és nevét is. Fel vannak osztva a diákok egy-egy iskola körüli fához. Idén saját pólókat is terveztek, melyen tevékenységük is látszik.  A dokumentációt márciustól pedig videóra rögzítik tanárnő segítségével.

február 3.

Komposzt-képek

Felelős: Farkas Csilla

Farkas Csilla tanárnő a tavalyi évben az ökológiai lábnyomokról gyűjtött képek iskolánk tanulóitól. Most a komposzt jótékony – talajművelésben köztudott – jótékony hatását megjelenítő képeket várja a gyerekektől. A Humusz Szövetség minden évben kiírja a kép pályázatát, melyre szeretné tanárnő elküldeni a gyerekek által készített képeket is. Az alkotásokat március 31-ig várja.

február 3.

Vizes élőhelyek világnapja

Felelős: Farkas Csilla

Farkas Csilla tanárnő a Vizes élőhelyek világnapja keretében egy rendhagyó szakköri foglalkozást tartott valamint kis, képekből álló beszámolót készített a szakkörre járó gyerekeknek az iskola hirdetőbálájára. Minden évben megemlékeznek e jeles zöld napról, melynek kiemelt célja a természetvédelem és a szabályozás; az érintetlen vizes területek állagának megóvása, valamint fenntartható hasznosításuk az erre vonatkozó megfelelő jogi, intézményi és együttműködési kereteken belül. Minden évben új programokkal várja tanárnő a gyerekeket.

2025.02.07.

„Legyen a zene mindenkié” – Tankerületi Népdaléneklő verseny az Irinyi Károly Általános Iskolában.

Felelős: Pelleiné Daróczi Enikő

Az Irinyi Károly Általános Iskola 2024/2025-ös tanévben harmadik alkalommal hirdette meg Kodály Zoltán születésének 142. évfordulója alkalmából népdaléneklő versenyét 3-8. évfolyamon a Berettyóújfalui Tankerületi Központ támogatásával. 24 iskolából 34 tanuló előadását hallgathatta meg a zsűri. 

A népdaléneklő verseny feladatai korosztályonként változtak: 

• 3-4. osztályban: 1 népdal éneklése

• 5-8. osztályban: népdalcsokor összeállítása és előadása (3 dal)

A verseny megrendezésére 2024. február 07-én került sor, melyen a Berettyóújfalui Tankerületi Központ iskolái vettek részt.E jeles alkalmat Törökné Csörsz Csilla, az Irinyi Károly Általános Iskola igazgatója nyitotta meg, majd Pelleiné Daróczi Enikő ének-zene tanár ismertette a verseny menetét. 

Az izgalmak feloldásaképpen a zsűritagokból (Vajasné Ragályi Edit Anna, Balázsné Kanalas Angéla Brigitta, Karancsi Annamária, Balázs Mihály és Gombos Szilárd) ezen alkalomból összeállt népzenei együttes rövid műsora következett, amely során Rábaközi dalokat adtak elő citera kísérettel. A verseny során szebbnél szebb dalokat hallhattunk, amelyet többnyire népviseletbe öltözött, csillogó szemű gyerekek adtak elő. A zsűri feladata nem volt egyszerű, de meg kellett hozniuk a döntést. Az eredményhirdetés előtt a jelenlevők bepillantást nyerhettek a művészeti iskolás tanulóink mindennapjaiba.A műsor után pedig elérkezett a várva várt pillanat, amikor is a zsűri értékelt. 

Úgy gondolom, hogy azok a tanulók, akik nem értek el helyezést, nem szomorkodtak, hiszen senki sem ment haza üres kézzel (mindenki kapott egy aprócska ajándékot és emléklapot). Sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodva térhettek haza a gyerekek és a felkészítő pedagógusok egyaránt. Remélem, hogy az elkövetkezendő tanévben még több jelentkezővel rendezhetjük meg népdaléneklő versenyünket.

február 13.

Aktív Iskola – egészségfejlesztés program – Influenza pont

Felelős: Farkas Csilla

2025 januártól Farkas Csilla tanárnő bevezette az iskolai egészségfejlesztés programot. Minden hónapban egy alkalommal egészségvédelmi foglalkozást, kiállítás vagy interaktív előadást tart a gyerekek számára. Első alkalommal az influenza járványra való tekintettel egy ismeretterjesztő pontot hozott létre, melyben a gyerekek jobban megismerkedhettek a vírusmegelőzéssel, kezelésével. Puzzle segítségével rakhatták ki az influenza vírus képét. Megismerkedhettek azzal, hogyan kell helyesen tisztítani kezünket, hányszor kell kezet mosni, valamint hogy hogyan előzhetőek meg a fertőzések (vitaminok ismertetése).

2024.02.17.

Iskolacsalogató Ovis foglalkozás

Felelős: Veréb Enikő Beáta

2025. február 17-én (hétfőn) az Iskolacsalogató programsorozat keretében Veréb Enikő Beáta tanító néni tartott foglalkozást a leendő elsősöknek. 

Az ismerkedés után játékos feladatokkal hangoltuk az iskolai életre a nagycsoportosokat.

Névjegykártyákat készítettünk az óvodai jelekkel, majd közös erővel „kiszabadítottuk” Zsuzska hercegkisasszonyt a gonosz boszorkány fogságából, aki elrabolta mert nem akarta, hogy megtanuljon írni, olvasni és számolni.

Az interaktív tábla segítségével állathangokat ismerhettek fel, testsémafejlesztő gyakorlatokat végeztünk, tárgyakat válogattunk aszerint, hogy az iskolatáskába vagy a játékpolcra valók, felvettük a hétmérföldes csizmánkat és megmásztuk a varázshegyet, megtaláltuk a labirintusból kivezető utat és sikeresen megmentettük a hercegkisasszonyt.

A foglalkozást egy közös mozgásos játékkal zártuk a Ramszamszam dallamára.

A gyerekek nagyon lelkesek és érdeklődők voltak, látszott rajtuk, nagyon büszkék arra, hogy ők is „igazi iskolások” lehetnek. 

A képen fedett pályás, ruházat, fal, bútorok látható

Előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia által létrehozott tartalom helytelen.Jó alkalom volt ez a foglalkozás arra, hogy egy kicsit megismerkedhessenek az iskolai környezettel, pedagógusokkal, és olyan élményhez jussanak, ami elősegíti a szeptemberi iskolakezdést.

február 21.

Természetesen – Használj természetes uzsonnazsákot

Felelős: Farkas Csilla

Farkas Csilla tanárnő – szem előtt tartva a természetes anyagok fontosságát – feladatot adott a diákoknak. Február 21-én minden gyermeknek az volt a feladat, hogy természetes csomagolóanyagba hozza a tízóraiját. A tanárnő az egy-egy osztályban felgyülemlett műanyag szemét kapcsán jutott arra a döntésre, hogy megmutatja a diákok számára milyen más környezetbarát anyagból készült uzsonnás táskát hozhatnak naponta az iskolába. A gyerekek a kihívásban papírzsákot, textil zsákot és konyhakedőt is hoztak, melybe ezen a napon becsomagolták a tízóraikat. A kihívást a 6. osztály nyerte.

február 22.

Iskolai Farsang

Felelős: Szécsi Attila

2025. február 22-én az esztári Irinyi Károly Általános Iskola 8. osztályos tanulóinak Szülői Munkaközössége szervezésében iskolai Farsang került megrendezésre. A rendezvényt hosszú előkészítő munka előzte meg, melyet a 8. osztályos tanulók osztályfőnöke koordinált. Az adott napon Törökné Csörsz Csilla igazgatónő megnyitotta a farsangi mulatságot, utána elkezdődött a jelmezesek felvonulása. Közel negyven tanuló öltözött nagyon ötletes, munkaigényes jelmezekbe. A hattagú zsűrinek nagyon nehéz dolga volt, végül öt kategóriában három-három jelmezest díjaztak. Szünet után az alsó-, illetve felső tagozatos tanulók zenés-táncos produkcióikat adtak elő.

A sok hiányzás és a járvány ellenére is minden alsós osztály színvonalasan és ügyesen készült fel, majd adta elő a választott produkciót.

Az alkalomra az alsósok a következőket adták elő:

1.         osztály: M&M-s csokigolyók

2.         osztály: Kalózok

3.         osztály: Gumimacik

4.         a osztály: Deadpool tánc a Bye-bye-bye c. dalra

4.b osztály: Zombik Michael Jackson Thriller c. dalára

Ezek a műsorszámok nagyon színvonalasak voltak, látszott rajtuk a sok gyakorlás, lelkiismeretes készülés. Az alsós tanulók produkciója után következett a felső tagozatos osztályok táncos műsorszámai. Ismét szünet következett, majd a várva várt tombolahúzás, ahol nagyon sok és értékes ajándék került a nyertesek kezébe. Összegzésképpen elmondható, hogy a Farsang az idén is nagyon jól sikerült, mindenki megelégedésére, mely köszönhető az iskolavezetés, a tanulóközösség és a Szülői Munkaközösség egymást támogató munkájának.

február 24.

Benevezés az I. Balásházy Egészségügyi Verseny 1. fordulójába: eredmény még nincs

Felelős: Szécsi Attila

Szécsi Attila kolléga benevezett három 8. osztályos tanulót az elsőként meghirdetett egészségügyi versenybe, mely március 3-8. között zajlik a Redmenta alkalmazás felületén.

Eredmény még nincs

2025.02.24.

Iskolacsalogató: Kézműves foglalkozás

Felelős: Mursa-Pribék Franciska Anna

2025. február 24-én délelőtt az Iskolacsalogató programsorozat keretében Mursa-Pribék Franciska Anna tanító néni tartott kézműves farsangi foglalkozást a leendő elsősöknek.

Egy kis ismerkedés, beszélgetés után minden iskolába készülő elkészíthette a saját farsangi maszkját. A különleges maszk, melyet nem a megszokott színes ceruzával készítettek a gyermekek, hanem ceruza alakú fapálcikával kellett a fekete fedő részt lekapargatniuk, mellyel elővarázsolhatták az alatta rejlő színes alapot. Ennek a technikának köszönhetően bármilyen alakzatot, ábrát lehetett rajzolni, vagy esetleg az egész felületet elővarázsolni. Minden alkotás tükrözte a gyerkőcök egyediségét. A maszkot természetesen fel is próbálhatták, majd az alkalom lezárásakor egy közös táncot táncoltak.

A foglalkozáson a gyermekek érdeklődőek, kíváncsiak és lelkesek voltak.

Mursa-Pribék Franciska Anna

2025.02.25.

Kommunista diktatúra áldozatairól való megemlékezés

Felelős: osztályfőnökök

Az alsó tagozaton közös megemlékezéssel, kötetlen beszélgetéssel és egy rövid videó megtekintésével emlékeztünk meg a kommunista diktatúra áldozatairól. Varga Lászlóné és Mursa Szabolcs röviden magyarázta el a gyerekeknek eme nap jelentőségét, és gyakorlati példák segítségével próbálták érthetővé tenni eme nap jelentőségét. A beszélgetés célja az, hogy a gyerekek megtanulják megbecsülni amilyük van, és megpróbálják megérteni, milyen lehetett abban a sötét időszakban gyermeknek lenni.

Természetesen a korosztálynak megfelelő körítés nagyon fontos volt, valamint a tapintatosság és pontos, gyermekközeli nyelvezettel való magyarázat, mivel a nap történelmi elemeit fogalmait nem elvárható az alsó tagozatosoktól, hogy megértsék.

Személyes véleményem szerint a gyerekeket sikerült megérinteni a beszélgetéssel, és ha minimálisan is, de jobban értékelik mindazt a jót, amiben napjainkban részük lehet, vagy amit eddig magától egyértelműnek vettek.

Mursa Szabolcs

február 25.

Bessenyei kvíz

Felelős: Vajas Vera

A Berettyóújfalui SZC Bessenyei György Technikum névadója a magyar irodalomtörténet jeles alakja volt. Mivel születésének pontos dátuma nem ismert, intézményük hagyománya, hogy halálának évfordulóján rövid megemlékezést tartanak Bessenyei életéről és irodalmi munkásságáról. A 214. évforduló alkalmából online, egyéni versenyt hirdettek általános iskolai 7-8. osztályos tanulók számára, abban bízva, hogy ez lehetőséget teremt a térségükhöz kötődő alkotó életének és tevékenységének megismerésére. Ebbe a versenybe igyekeztek minél több korosztályos gyereket bevonni.

február 25.

Felelős: Vajas Vera

Korosztályos gyerekeket vittek Berettyóújfaluba három alkalommal a Bozsik Intézményi Programba. Ebben szerencsére idén a gáborjáni gyerekek is benne voltak, akik nagyon élvezték a focit.

Versenyeredmények

január 11.

Lego Szumó Verseny a Csiliben

Felelős: Czár Krisztián

Január 11-én Budapesten a Csili Művelődési Központban a RoboLabor szervezésében, országos Lego szumó verseny tartottak. A rendezvény egy Lego nap keretében valósult meg, ahol rengeteg kiállított Lego alkotást tekinthettek meg az érdeklődők. A nap fénypontjaként szervezték meg a versenyt. Két Irinyis csapat 4. és 5. helyen végzett, minek kapcsán Lego gyár látogatást kaptak ajándékba. A nap érdekességekkel és izgalmakkal telten zárult.

január 15.

Értékes vármegyénk középdöntő

Felelős: Vajas Vera

A „Értékes Vármegyénk” című Hajdú-Bihar vármegyei verseny elődöntője sikeresen lezajlott, amely során megyei csapatok mérték össze tudásukat a történelemről, kultúráról, megyei értékekről és a hungarikumokról. Az elődöntőt követően 27 csapat jutott tovább a következő fordulóba, ahol még komolyabb kihívások várnak. A verseny nemcsak a diákok ismereteit bővíti, hanem erősíti a helyi identitást és a közösségi szellemet is. Izgatottan várják a folytatást, hogy bekerülhessenek a döntőbe!

február 10.

Benevezés a „Nagyítóval és távcsővel a természetért” országos versenyre. Kiíró: Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság és a Debreceni Természettár

eredmény: még nincs

Felelős: Szécsi Attila

Szécsi Attila felkészítő tanár a jelzett versenyre az 5-6. osztályos korcsoport számára meghirdetett versenybe 3 6. osztályos tanulót nevezett be.

Kiíró: Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság és a Debreceni Természettár

Eredmény: még nincs

február 10.

Mindent a kutyákról

Felelős: Vajas Vera

Idén neveztek először a Hebe Kft. által meghirdetett Mindent a kutyákról országos projektversenyre. Ez egy egyfordulós projektverseny, melyre ötödikes lányokkal neveztek be: Mándoki Lara, Mohácsi Csenge, Széles Jázmin. Azért velük, mert nagyon szeretik a kutyákat és van is saját kutyusuk, örömmel jelentkeztek erre a megmérettetésre.

2025. február 21.

Olvasó verseny- Debrecen

Felelős: Veréb Enikő Beáta

2025.02.21-én az Irinyi Károly Általános Iskola alsós diákja olvasás versenyen vett részt Debrecenben.

Kalmár Milán 2.osztályos tanuló a legjobb tudása szerint szerepelt.

február 26.

Herman Ottó – Országos Biológia Verseny

Felelős: Farkas Csilla

A tehetségszakkör keretében az idei év januárjában Farkas Csilla tanárnő jelentkezett a Herman Ottó Országos Biológia Versenyre. A versenyt a Magyar Természettudományi Társulat biológia témakörben magyarországi és külhoni, magyar anyanyelvű iskolák hetedikes és nyolcadikos (13–14 éves) tanulói számára hirdetik meg. Iskolánkból két tanulóval Kerekes Rozi és Réz Janka 7. osztályos tanulóval nevezett tanárnő a versenyre. Szakköri munka keretében és egyéni felkészüléssel már szeptembertől készültek a versenyre. A gyerekek az iskola szertárában gyakorolhattak és készülhettek a megmérettetésre heti egy alkalommal. A megírt dolgozatukkal Kerekes Rozi és Réz Janka eddig az első 10 versenyző között áll. Mind a ketten szépen teljesítettek.

február 27.

BISEL – Országos Biokémiai Verseny

Felelős: Farkas Csilla

Idén is jelentkezett Farkas Csilla tanárnő a BISEL – Bioindikátorok a természetben c. tanulmányi versenyre, ezúttal a 7. osztályos diákokkal. Idén kreatív csapatfeladat lesz a gyerekeknek, a közeli vízforrás (Berettyó és Ér) vizsgálatával. A vizsgálatokat a kis csapat elkezdte, első forduló várhatóan március végén lesz majd a gyerekeknek. A tehetségszakkör diákjai nemcsak a terepmunkával, hanem idén először kémiai vizsgálattal és mérik a víz tisztaságát, talajtisztaságot és a növényzet tisztaságát. Idei céluk: kamerát helyeznek le a Berettyó és Ér folyó vizébe (meghatározott helyre) a vízben kelő élet(ek) tanulmányozására 

DÖK programok

február 5 – 12.

Farsangi dekoráció

Farkas Csilla tanárnő az iskola folyosójának díszítését vállalta a DÖK diákokkal farsangi bohóccal, színes lufikkal és ablakdíszekkel. A DÖK minden éven feldíszíti az iskolát, vidám hangulatot teremtve ezzel, ugyanakkor vállalja a segítségnyújtást farsangi színhely, a művelődési ház dekorálásában is.                     

február 14.

Bálint nap  (Valentin nap) – szív küldi üzenetek, levelek

Felelős: Farkas Csilla

A népi időjóslás szerint, ha ezen a napon hideg, száraz idő van, akkor jó lesz az évi termés. Azok a lányok, akik Bálint-nap előtt éjfélkor a temetőbe mennek, megláthatják leendő férjüket, mert a szellemek megjelenítik annak alakját. Idén a Valentin nap keretében az iskolások Farkas Csilla és a DÖK vezetésével Bálint napi leveleket írtak a leveleket kidíszíthették, elvihették. Etika órák keretében Farkas Csilla tanárnő beszélt a Bálint napi (Valentin napi) hagyományokról is a gyerekeknek.

Egyebek

február 20.

Lego gyár látogatás

Felelős: Czár Krisztián

Február 20-án a Lego gyárat tekintették meg robotika szakkörös tanulóink. A látogatás lehetőségét egy budapesti versenyen kapták ajándékba. A 4 tanuló közül egy lebetegedett, ezért hárman képviselték iskolánkat. A gyár területén szigorú szabályokat kell betartani, amiket a program elején ismertettek velük. Ezen szabályok egyike, hogy tilos a fotózás a gyár területének 99%-án. Betekintést nyerhettek a gyártási folyamatokba és a csomagolás, raktározás menetét is megcsodálhatták. A program végén ajándékokkal kedveskedtek a vendéglátók.

Posted in Egyéb.